Search

خروج در اوج

تدارک پرونده‌ای مفصل برای فرامرز قریبیان نه مناسبت خاصی می‌خواهد و نه زمینه‌چینی و دلیل و بهانه لازم دارد. جنتلمن خوش‌نام و متشخص سینمای ایران یکی از شمایل‌های مهم و تاریخ‌ساز بازیگری و چهره‌ای محبوب است که جایگاهش را در طول نیم قرن حفظ کرده و علاوه بر اقبال عامه، نزد اهل فرهنگ هم اعتباری فراتر از یک بازیگر صرف دارد. حتی تصمیم متفاوت او برای وداع و کناره‌گیری از بازیگری، پس از نمایش فیلم خروج (ابراهیم حاتمی‌کیا) در جشنوارهٔ فجر 1398، یکی دیگر از جلوه‌های شخصیت خاص و منحصربه‌فرد قریبیان است که البته با شوآف و غرغر و گلایه از زمین و زمان هم همراه نبود و صرفاً در قالب یک تصمیم فردی و حرفه‌ای اجرایش کرد. در حالی که بیش‌تر منتقدان و مخاطبان جدی سینما در هنگام نمایش خروج از بازی قریبیان به عنوان یکی از نقاط مثبت فیلم یاد می‌کردند و همین نکته نشان می‌داد که دست‌کم از لحاظ معادلات حرفه‌ای، او در جایگاه تثبیت‌شده‌ای قرار دارد و اگر می‌خواست می‌توانست همچنان فعال باشد و فرصت‌های دیگری را برای رسیدن به نقش‌های بیش‌تر امتحان کند. اما قریبیان بر اساس روحیه و تشخیص خودش در اوج تصمیم به پایان فعالیتش گرفت و اکنون با این‌که بیش از پنج سال است فیلمی بازی نکرده همچنان اعتبار و محبوبیتش نزد مردم و اهل سینما پابرجاست. حضور گرم و احترام‌برانگیز قریبیان در برنامهٔ دوراهی (محصول اختصاصی اینستاگرام «فیلم امروز») پیش‌درآمدی بر تدارک این پرونده شد و همکاران هم از این امر استقبال کردند. با حسن‌خلق و همراهی آقای قریبیان و شوق‌وذوق همکاران، این پروندهٔ خواندنی مهیا شد که شامل چند مقاله و مطالبی از زوایای گوناگون، آلبومی از نقش‌آفرینی‌های متعدد و متنوع، و گفت‌وگویی مفصل و خواندنی که آقای قرببیان هنگام آماده‌سازی و حک‌واصلاح نهایی‌اش تأکید داشت آخرین مصاحبه زندگی‌اش خواهد بود و به همین دلیل دوست دارد همهٔ حرف‌های ناگفته و نکته‌های مهم را بگوید. برای بازیگری در حد و اندازهٔ فرامرز قریبیان با آن کارنامهٔ پربار و پرکار هر پرونده‌ای با هر حجم و رویکردی ناقص خواهد بود. این فقط تلاشی‌ست برای ادای احترام به مردی که یک عمر در حساس‌ترین دوره‌های تاریخ سینمای ایران فعالیت کرد بی‌آن‌که حاشیه و حرف‌وحدیثی پشت سرش باشد. هنرمند بزرگی که حتی اگر دشمنی هم داشته باشد ناچار باید به شخصیت و منش او احترام بگذارد، چه رسد به دوستان و همکارانش که جز نیکی از او به یاد نمی‌آورند.

یک پاسخ

  1. ایشان در جشنواره 38 فیلم فجر اعلام کردند نقشی که در فیلم خروج ایفا کرده اند بهترین نقش اجرا شده تا این لحظه است به نظر جو جشنواره همچون سخنی را به زبانشان اورده همان موقع هم انتقاداتی از این سخن شد که مثلا گوزنها شهرزیبا ردپای گرگ رقص در غبار پایین تر از خروجند؟به هر حال این صحبتها جدی گرفته نشد و خود فرامرز قریبیان از همه بهتر می دانند نقشهای خوبتری در کارنامه دارند مانند سکانس مچ اندازی با شیرعلی در فیلم ریشه در خون بدون دیالوگ و فقط با میمیک صورت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *