رسول نظرزاده

افسانه‌ها و افسون سینمای بومی

نقدی بر «پوست»

29 آبان 1400

پوست نوعی رویکرد ملی/ بومی را پیش گرفته که سال‌ها در سینمای ایران از آن غفلت شده بود. از نظر مصالح و خمیرمایه‌های افسانه‌ها، قصه‌های محلی، فولکلور و آیین‌های بومی کشور ما گنجینه‌هایی غنی اما در حال نابودی دارد. مهم‌ترین چالش در این مسیر، پیدا کردن راهی‌ست که این مایه‌ها بتوانند با دنیای امروز ارتباط برقرار کنند.

این نگاه ویژه از دهۀ 1330 در سینما و تئاتر ایران، و به طور مشخص در نمایش‌نامۀ بلبل سرگشته نوشتۀ علی نصیریان که خود ریشه در رویکرد گروه تئاتر ملی داشت شروع شد. در این نمایش‌نامه نصیریان نکوشید جنبه‌های شاعرانۀ افسانه و قصۀ بومی را به اثری واقع‌گرا تبدیل کند بلکه جنبۀ فراواقعی و جادویی آن را برجسته کرد، از جمله این که آن روح برادر کشته‌شده تبدیل به بلبلی می‌شود که ماجرای هجران خود را آواز می‌خواند. ترکیب جنبه‌های جادویی و فراواقعی و تمثیلی افسانه‌ها و قصه‌های عامیانه در برخی داستان‌های کوتاه محمود اعتمادزاده (م. الف. به‌آذین) نیز دیده می‌شود.

ادامه مطلب در ماهنامه
0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
© ۱۴۰۰ فیلم امروز
ماهنامه سینمایی فیلم امروز با اتکا به پشتوانه ای ۴۰ ساله، همراه با آغاز قرن جدید شروع به کار کرد.