شهرزاد امیرشاه‌کرمی

قماری به قیمت عمر

نقدی بر فیلم «قاصد» (The Courier)

26 مرداد 1400

درام‌های جاسوسی از ۳۹ پله (۱۹۳۵) و بدنام (۱۹۴۶) هر دو از آلفرد هیچکاک تا پل جاسوس‌ها (استیون اسپیلبرگ، ۲۰۱۵) بیش‌تر دارای دو الگوی تکرارشونده هستند؛ فردی بی‌ارتباط با جریان‌های سیاسی و امنیتی به دلایلی یا به صورت تصادفی وارد این عملیات می‌شود، و نکتهٔ دیگر، عشق‌های ممنوعه‌ای که جاسوس زن یا مرد، ناخواسته با آن درگیر می‌شوند و به واسطهٔ آن در کارشان خللی پدید می‌آید. کم‌تر فیلمی یک رابطهٔ دوستانهٔ مردانه را به عنوان کشمکش درونی و بیرونی شخصیت‌های اصلی درگیر در عملیات جاسوسی برمی‌گزیند. از این لحاظ شاید قاصد،دومین فیلم بلند دامنیک کوک کارگردان انگلیسی، پس از پل جاسوس‌ها یکی از درام‌های موفق در این گونه است که بر اساس یک داستان واقعی تاریخی ساخته شده. این نوشته بنا دارد در بخش نخست به تحلیل فرمال برخی از نما‌های مهم و در ادامه به بررسی مفهوم محتوایی فیلم بپردازد...

ادامه مطلب در ماهنامه
0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
© ۱۴۰۰ فیلم امروز
ماهنامه سینمایی فیلم امروز با اتکا به پشتوانه ای ۴۰ ساله، همراه با آغاز قرن جدید شروع به کار کرد.