هوشنگ راستی

از مرگ تا مرگ

یادداشتی در مورد «رهیاب: یک اُدیسهٔ قرون وسطا»

26 دی 1400

این فیلم گم‌نام و مهجور که هنگام تماشایش میخکوبم کرده بود یک فیلم غیرهالیوودی با بودجهٔ کم و بازیگرانی کاملاً ناشناخته ساختهٔ یک فیلم‌ساز گم‌نام نیوزیلندی است که پس از این فیلم و طی بیست سال بعد فقط سه فیلم دیگر ساخت که هیچ‌کدام به خوبی این فیلم نبودند. رهیاب... تداعی‌کنندهٔ مهر هفتم (اینگمار برگمان) و غریبه و مه (بهرام بیضایی) است؛ تلاش برای زنده ماندن و گریز از مرگی محتوم. فیلم توأمان سیاه‌وسفید و رنگی فیلم‌برداری شده است. سکانس‌های قرن وسطا سیاه‌وسفید و سکانس‌های قرن بیستم رنگی است. اما چه سیاه‌وسفیدی! همراه با فیلم‌برداری سیاه‌وسفید شاه لیر (گریگوری کوزینتسف) از بهترین فیلم‌برداری‌های سیاه‌وسفید تاریخ سینما است که نفس تماشاگر را می‌‌گیرد. از درون تصاویر سیاه‌وسفید فیلم، دست طاعون و مرگ بیرون می‌آید و یقهٔ تماشاگر را می‌چسبد. انسان می‌تواند مرگ و سیاهی و فقر و بدبختی را به‌خوبی با تمام وجودش احساس کند.

ادامه مطلب در ماهنامه
0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest
1 دیدگاه
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
989132036629
989132036629
3 months ago

خیلی عالی....

© ۱۴۰۰ فیلم امروز
ماهنامه سینمایی فیلم امروز با اتکا به پشتوانه ای ۴۰ ساله، همراه با آغاز قرن جدید شروع به کار کرد.